Mengapa harus bersedih, jika anda memiliki ENAM formula?

Penulis buku Al-Farj Ba'da Asy-syidah menyebutkan bahawa salah seorang Hukama' diuji dgb suatu musibah. Maka datanglah teman-temanya mengucapkan keperihatinan mereka terhadap musibah yang menimpanya. Hukama' itu pun berkata : 'Aku tahu ada satu ubat yg terbuat dari enam formula yang berbeza." Teman-temanya pun bertanya: Apa dia?" jawabnya :

1. Percaya sepenuhnya kepada ALLAH...


2. Kesedaranku bahawa semua yang Allah telah takdirkan akan terjadi.


3. Sabar adalah senjata terbaik yang mesti dipergunakan oleh orang-orang yang sedang mendapat ujian.


4. jika saya tidak bersikap sabar, lalu apa lagi yang boleh saya lakukan?! dan kesedihan tidak akan boleh membantuku.


5. Mungkin saja saya akan berada dalam keadaan yang lebih buruk daripada keadaan saya sekarang ini


6. Dari semasa ke semasa jalan keluar akan terus terbuka.


Oleh itu,,janganlah bersedih ...takpe...ALLAH ade dgn kite...


Petikan dari buku La Tahzan jilid satu...<setelah kesulitan, pasti ada kemudahan> Don't be sad..^_^

Comments