Wednesday, 8 January 2014

Jemaah dan Sangkaan

Waktu dulu semasa aku di sekolah Menengah...

Kawan2 semua tunggu perhati dan direct bertanya.... "Mu hijau ke biru!?"

haaa... klw hijau kita geng! klw biru kami nak hijaukan dulu pastu baru geng! hehe...

tapi hijau dan biru x bermakna kami bermusuhan... malahan kami faham jika yang biru itu...terjadinya 'kebiruan' dalam hatinya adalah disebabkan latar belakang keluarganya yang juga 'kebiruan'...

Tak kira kaler , kami seiring sejalan... gerakan dakwah sekolah kami gerakkan....usrah mingguan kami uruskan...  akhirnya biasan biru mula tenggelam... keindahan hijau meliputi hati2 yang dulunya biru kini semakin menghijaunya alam...

Lihat ya teman2... ianya memerlukan proses pemahaman yang berterusan... bagi mereka yang tak faham kita kasi perlahan sampai paham... jika belajar quran... harus mengenal dahulu alif ...ba...ta... sebelum sampai ke tahap bacaan qiraat ataupun tarannum yang mendalam... seperti proses berjalan... kanak2 yang baru lahir..mustahil mereka sudah pandai berjalan...harus belajar meniarap dahulu...diikuti merangkak..kemudia bertatih dan berjalan...itulah lumrah manusia... perlu belajar dan faham..

Tiba2.....

pada tahun 2010...

aku memasuki kampus... di kala itu... aku melihat suatu fenomena yang baru... iaitu "Sangkaan Manusia" dan "Kelompok2 Manusia"... Ahhhhhh... ternyata ini semua sangat membingungkan aku... apa tidaknya... Usrahnya pecah2...itu kelompok lain...ini pula kelompok lain.... dan juga aku sering kali dihujani soalan yang sanagt membingungkan benakku iaitu...

"Hang masuk usrah mana?" , "weh..Mu ni join Usrah mano so?"... "Enti..boleh ana tanya..enti dah ada usrah?"...lagi soalan.. "Awak IKRAM ker?".. "Awak ni join PEMBINA eh?".... "mu Abim eh?" ado jgk yang tuduh... "Kau ni SB ke?! ".. ade jgk yang memperkenalkan aku dengan yang lain.. yang tanya elok2 tu takpe lagi... yang jenis sindir dengan mata yang perli tu xleh blahh... "emm kat Kampus, kau join usrah ape ye?"..

weii la ....  rimasnya rasa....

jawapannya...aku buat usrah sendiri...hehehehe

x habis dengan mulut... dihujani pulak dengan mesej melalui henset...x sudah di situ... fesbuk pula masuk campur... nasiblah tak hantar ikut emel.. huii jenuh2...

dan yang paling mendukacitakan... semuanya berpaling tadah... akibat syak wasangka yang berterusan akhirnya semuanya takdak pekdah...  akhirnya semua aku lepassssss..... maaf ye tuan2... tuan2 tak terang secara jelas pun kepada saya yang bdk baru masuk mengenal dunia ni... tahu2.. ini SIRRR ... itu SIRRRR... mana aku tahu klw ni kelab syiah ke ayah pin ke.. ape ke...dah la kat sini femes kot ayah pin tu...huhu..... masuk tahun 2 stengah sikit baru aku kenal sikit2 yang mana sabun yang mana nila...

dan dalam tempoh tu macam2 jenis sangkaan timbul... Allahuakbar...

Dengan Sangkaan rosak perhubungan kita dengan manusia...
Dengan sangkaan juga rosak hubungan kita dengan Allah Taala..

ramai orang yang menggunakan sangkaan dengan alasan berhati2... tetapi anda juga harus beringat agar berhati2lah dalam sangkaan.. !

Sudahlah...jangan menyangka apa2 lagi pada hamba! Yang komfemm Hamba hanyalah seorang MUSLIM yang berusaha menjadi MUKMIN yang baik...

Stay calm n terus fokus dengan matlamat hidup anda...! ^_^ Siru 'ala barokatillah.. ^___^


Meja fantasiku penuh habuk, sarang ankabut!

HaH! Alhamdulillah jadi juga!

oh lupa... Asslamualaikum dan selamat petang ya teman2!

Ahh...lama sudah aku menyepi...
menyendiri meninggalkan dunia blog fantasi...
bukanlah disengajai...
tetapi blogku hilang x boleh dijejaki...

Laptopku trojan menyerang berapi...
sofwareku 'menggila' dengan mimpi negeri...
akhirnya aku berputus angin dengan fantasi..
hanya fesbuk aje yang aku update tidak berhenti....

hehe..

itu sahaja sapaanku untuk hari ini...
semoga di masa free kita jumpa lagi....

p/s : Jangan sedih bila kita tersadung jatuh, tapi sedihlah bilamana kita berputus angin untuk tidak mahu bangkit kembali... ^__^