ABU HAMID AL-GHAZALI - SIRI 2
Rentetan dari artikel yang lepas kita sambung mengembara pula menjejaki kisah seorang ulama' agung ini, bagaimana beliau mula memasuki lapangan masyarakat untuk berkongsi ilmu yang berharga yang dimilikinya kepada ummah...
Sebagaimana yang kita dengar, al-Ghazali merupakan seorang tokoh yang terpandang
pada zamannya dan seorang yang sangat popular di antara generasinya. Al-Ghazali membuka majlis ilmu untuk
mengajar dan menyebarkan pemikirannya dan pada ketika yang lain beliau
menggunakan kesempatan yang ada untuk mengarang kitab. Al-Ghazali sangat menekuni majlisnya
sehinggalah beliau pergi ke Naisabur untuk mengikuti majlis Perdana Menteri
Nidzamul Muluk. Di sana al-Ghazali
diterima dengan penghormatan yang cukup luar biasa dan darjat intelektualnya
juga dipandang tinggi oleh Perdana Menteri. Sementara itu Perdana Menteri juga
seorang yang sangat menghargai dan memberikan penghormatan yang sewajarnya
kepada para Ulama dan orang-orang yang layak dihormati. Dan kelayakan tokoh seperti itu ada pada Imam
al-Ghazali yang memiliki analisis tajam dan
pandangan yang luas, sehingga namanya mencuat masyhur.
Hal ini terjadi, selepas Imam al-Haramain meninggal pada tahun 478
H, al-Ghazali pergi menuju ke kem tentera untuk
berjumpa dengan Perdana Menteri Nidzam al-Muluk. Ketika itu beliau berumur 28
tahun. Walaupun begitu, beliau telah terkenal dengan karakter yang berkarisma
dan berpengaruh tinggi. Di dalam majlis tersebut, telah berkumpulnya para
cendikiawan dan ulama yang tidak pernah sepi dari berdiskusi mengenai masalah
fiqh serta lontaran berbagai gagasan cemerlang lainnya. Kemudian al-Ghazali
pun terlibat dalam gelanggang perdebatan tersebut. Beliau mampu menampilkan
berbagai macam argumentasi ilmiah beserta kecerdasan gagasannya, sehingga para
ulama dan cendikiawan tersebut mengakui kehebatannya. Serta merta, mereka pun
memberikan penghormatan yang tinggi terhadapnya.
Akhirnya, Perdana Menteri Nidzamul Muluk menugaskan al-Ghazali
untuk pergi ke Baghdad dalam rangka mengajar di Akademi Nidzamiyah. Akademi Nidzamiyah merupakan pusat pengajian yang terkenal pada ketika itu. Al-Ghazali
pun pergi ke sana, dan seluruh para siswa dan para Ulama di sana sangat
mengkagumi beliau. Sejak saat itu, beliau menjadi Imam penduduk Iraq.
Beliau menuju ke sana pada tahun ke 484 H. pada umur beliau pada
ketika itu ialah tiga puluh empat tahun.
Inilah al-Ghazali yang telah mencapai kedudukan
tinggi, duniawi pun datang kepadanya dengan kerendahan dan tunduk, hartapun
mengalir dengan lajunya. Namanya juga
semakin tersohor di pelusuk negeri.
Kedudukan yang tinggi itu menjadikan dirinya banyak didekati oleh para
penguasa pada ketika itu.
Dengan kemasyuran yang menggunung, Imam al-Ghazali sememangnya pada waktu itu sedang tenggelam
dalam harta kekayaan, kedudukan dan ketenaran. Namun di hatinya mulai timbul
pertentangan yang sengit sekali antara ajakan hawa nafsu duniawi dan ajakan
menjauhi duniawi untuk kembali ke jalan akhirat. Demikianlah pertentangan yang ada di dalam
hati Imam al-Ghazali antara mengikuti hawa nafsu dan
mengikuti panggilan kepada kehidupan akhirat itu selama enam bulan.
Hampir enam bulan lamanya al-Ghazali sentiasa dibingungkan antara
tarikan syahwat dunia dengan tarikan akhirat , iaitu sejak awal Rejab 488H,
sehingga masalahnya sampai pada batas pilihan, bahkan sampai terpaksa. Di saat itu beliau tidak mampu lagi berbicara
dan mengunyah makanan. Keadaannya
semakin parah dan badannya pun semakin lemah.
Akhirnya beliau bersandar kepada Allah swt. bagaikan orang dalam keadaan
kritikal, memohon kepada-Nya agar memudahkan baginya untuk berpaling dari
kehidupannya ini, maka Allah sebagai pengabul doa orang yang dalam kesempitan,
mengabulkan permohonan ini. Al-Ghazali
meninggalkan kota Baghdad dan meninggalkan tugas mengajarnya di Madrasah
Nidzamiyah Baghdad. Beliau merantau di
bumi Allah dan menunaikan haji terlebih
dahulu di Baitullah, kemudian berpindah-pindah mulai dari Damaskus, Yurussalem,
dari kota ke kota dan kadang-kadang dari kampung ke gurun.
Al-Ghazali
meninggalkan dunia manusia termasuk mengajar ilmu-ilmu syariat, ketika beliau
melihat bahawa niatnya tidak ikhlas kepada Allah swt, tapi ianya hanyalah untuk mencari
kedudukan dan pengaruh. Beliau
menyedarinya tatkala melakukan refleksi ke atas dirinya, dan analisanya yang
jujur terhadap motivasi hidupnya, sehingga tidak tertipu lahirnya oleh batin
dan gambarannya dari hakikat yang nyata.
Dengan
samar-samar al-Ghazali berusaha untuk keluar dari
Baghdad. Beliau berpura-pura hendak pergi ke Mekkah, namun tujuan sebenarnya
adalah Syam. Beliau berharap untuk mendapatkan Ma’rifat dan hatinya
berhasrat kuat untuk mendapatkan Al-Fathu. Iaitu yang dibuka kepada para wali dan orang-orang
soleh yang terdahulu. Ketika sampai di
Syam beliau menetap disana selama dua tahun tanpa melakukan apapun selain ber’uzlah
(mengasingkan diri) dan berkhalwat (menyepi), Ar Riyadhah wal
Mujaahadah (bersungguh-sungguh dalam membersihkan jiwanya, mendidik
akhlaknya, dan mensucikan hatinya dengan banyak berzikir kepada Allah Ta’ala).
Sepanjang harinya beliau sentiada ber’iktikaf di menara masjid Jami’
Damaskus. Di tempat itulah beliau
mengurung dirinya. Dari Syam beliau
menuju ke Baitul Maqdis (Palestin).
Setiap hari beliau masuk ke dalam sakhrah. Di tempat itu beliau banyak menyepi dan
mengunci diri di dalamnya. Kemudian
beliau pergi ke Hijazz untuk menunaikan ibadah Haji dan menziarahi Makam
Rasulullah saw.
Beliau
meninggalkan kehidupan duniawi, kedudukan dan ketenaran yang telah memenuhi
cakrawala, untuk terjun ke kehidupan zuhud dan sederhana, tekun
bermujahadah. Al-Ghazali melakukan uzlah
kurang lebih 10 tahun meninggalkan manusia, termasuk dunia mereka yang penuh
persaingan, bahkan sampai meninggalkan mengajar ilmu syariat, kerana dirasa
niatnya kurang ikhlas untuk Allah swt.
Setelah itu, al-Ghazali yang telah memutuskan hubungannya
dengan berbagai kesibukan dan keterikatan mula berfikir untuk kembali dan
menyambung tugas dakwah dan gerakan untuk menghidupkan agama.
Al-Ghazali
kemudian keluar dari uzlahnya setelah melewati kebimbangan dan pemikiran yang
cukup panjang, bermusyawarah dengan para ahli pemilik mata hati dan jiwa. Semuanya menganjurkan agar beliau
meninggalkan tempat ibadatnya dan kembali untuk mengajar serta memberi manfaat
kepada manusia dalam keadaan menyeru pada ilmu yang dapat menjauhkan dari
kedudukan.
Rujukan :
Dr. Yusuf al-Qardhawi. (1988). ( Al –Imam
al-Ghazali
baina Madihi wa Naqidihi / Pro Kontra Pemikiran al-Ghazali )
Dr Abdul halim Mahmud. (TTH). Hal Ihwal
Tasawuf Analisa Tentang Al-Munqidz Minadhalal (Penyelamat Dari Kesesatan) Oleh
al-Ghazali.
Ali Muhammad
Ash-Shallabi. (2015). ( Al-Imam Al-Ghazali wa jududuhu fi al- ishlah wa
at-tajdid al-‘alimul kabir wal murobbi asy-Syahir Asy-Syaikh ‘Abdul Qadir
Jailaniy )
Ali Muhammad Ash-Shallabi. (2015). ( Al-Imam Al-Ghazali wa jududuhu fi al- ishlah wa at-tajdid al-‘alimul kabir wal murobbi asy-Syahir Asy-Syaikh ‘Abdul Qadir Jailaniy )
Comments
Post a Comment