Mengenali perbezaan Yahudi, Bani Israel, Judais, Zionist dan Ortodoks

Assalamualaikum dan salam sejahtera warga pembaca sekalian...

Bermula pada awal Ramadhan yang lalu...masyarakat di seluruh dunia digemparkan dengan sekali lagi serangan yang dilakukan oleh puak Yahudi Zionist Laknatullah ke atas rakyat Palestin...Namun, setelah itu sekali lagi masyarakat dunia khususnya Yahudi di Israel terkejut dengan serangan balas yang tidak dijangka oleh tentera Al-Qassam Palestin yang nyata lebih maju berbanding 10 tahun lepas dengan tidak ada teknologi canggih dan disekat segala keperluan persenjataan ..akan tetapi masih mampu membuat senjata dan menggegarkan bandar2 haram mereka... Mudah2han mereka terus kuat dalam pertempuran mereka dan mudah2han hancurlah keseluruhan puak2 Yahudi Zionis yang zalim itu. Amiin...

Namun..tatkala masyarakat kita mendengar tentang isu ini....ternyata masih ramai yang keliru dengan istilah-istilah yang digunakan khusunya yang berkaitan dengan Yahudi, Bani Israel , Zionist dan Ortodoks... Oleh itu, saya sediakan sedikit definisi mudah bagi memahami akan istilah - istilah ini...


YAHUDI :- Yahudi adalah suatu bangsa bukan agama sepertimana yang disangka ramai orang. Sebutan Yahudi berasal dari perkataan Yahuza. Yahuza adalah nama salah seorang daripada 12 orang anak Nabi Yaakub. 

Nabi Ibrahim ---> Nabi Ishak ---> Nabi Yaakub ----> Yahuza dan 11 yg lain termasuk Nabi Yusuf


BANI ISRAEL :- Bani Israel adalah suatu istilah yang digunakan oleh bangsa Yahudi untuk malabelkan mereka sebagai anak-anak israel yakni anak-anak kepada Nabi Yaakub a.s

JUDAIS :- Judais adalah suatu agama bagi bangsa Yahudi ...namun harus diketahui tidak semua yang berbangsa Yahudi itu menganut agama Judais, ade juga islam, hindu, kristian dan sebagainya. juga disebut sebagai Yehudah atau Yahedut oleh penganut mereka manakala dlm bahasa Latin disebut Ludaismus.

ZIONIST :- Zionist adalh sebuah fahaman atau gerakan dan ia bukanlah suatu agama. Gerakan ini telah wujud pada 1917 dalam menggerakkan semangat Israel dan telah menjadi sebuah pertubuhan yang menjadi musuh azali ummat Islam. dan yang memerangi Palestin sekarang adalah Yahudi Zionist. Fahaman Zionis adalah fahaman politik yang berdasarkan kepada kepercayaan ’manusia terpilih’. Ia lebih cederung kepada perjuangan Yahudi bagi menjadi pemerintah dunia dan mewujudkan sebuah kerajaan agung. Berdasarkan matlamat itu mereka mempergunakan sesiapa sahaja dan apa jua sumber yang tersedia bagi mereka. Fahaman Zionis dikatakan bermula sejak berabad lalu berikutan tiada sebuah Negara khusus bagi bangsa Yahudi. Perjuangan mereka mula membuahkan hasil selepas Perang Dunia Pertama apabila Britain menempatkan penduduk buangan berbangsa Yahudi itu di bumi Palestin melalui perjanjian Balfour. Selepas itu, kejayaan demi kejayaan mereka capai kea rah merealisasikan matlamat mereka. Bermula dengan perang Dunia Pertama sehingga tercetus beberpa siri peperangan. Antaranya perang Dunia Kedua, Perang Vietnam, Perang Arab Israel, Perang Israel Syria, Perang IraN Iraq, Perang Mujahidin dan Perang Teluk. Semuanya didalangi oleh Yahudi melalui boneka mereka iaitu AS dan Britain.

ORTODOKS :- Yahudi ortodoks juga adalah suatu fahaman. akan tetapi Yahudi Ortodoks agak berbeza dengan Zionist dan bangsa Yahudi Ortodoks adalah satu bangsa yahudi yang dekat degan Umat Islam. Antara persamaan mereka dengan islam adalah fahaman KOSHER iaitu jenis makanan yang halal dan haram. Jika umat Islam mematuhi perintah Allah dalam halal dan haram, mereka juga amat mematuhi halal dan haram.


Kesimpulannya, kaum yahudi Ortodoks ini menolak ideologi NEGARA ISRAEL. Mereka merasakan bahawa tanah yang dijanjikan oleh tuhan kepada mereka telah lama ditolak oleh ALLAH ke atas mereka, atas alasan bahawa kekotoran demi kekotoran nenek moyang mereka yang telah membasahkan darah-darah para Yahudi yang diturunkan kepada mereka.

Disebabkan itu golonan Yahudi Ortodoks mengatakan solidariti mereka ke atas negara Palestine. Mereka juga akan dan selalu berdemonstrasi menentang REJIM ZIONIS yang seringkali menindas umat Islam Palestin.


Rujukan :
Teori Konspirasi Rahsia Simbol Yahudi
Agenda Yahudi menakhluk Dunia



Comments

  1. Terima kasih di atas pencerahan.

    ReplyDelete
  2. Terimakasih Kerna Memberitahu Akan Perbezaan Antara Siapakah Yahudi Dan Bani Israel Ini.

    ReplyDelete

Post a Comment