ke mana perginya Dia..

Pagi.........
pagi ini penuh cerita...
bermula dengan subuh yang menyentuh jiwa...
angin sejuk pula yang menghembus membawa kenikmatan bersama....

 Allah...Allah...Allah...
Betapa besarnya nikmatmu Tuhan yang Engkau curahkan kepada kami semua.....

di luar jendela sana... 
hujan berdikit-dikit  sedang turun membasahi kota..
Nikmat itu sekali lagi Engkau memberi rasa.... 

Allah...Allah...Allah...

Sesekali...aku duduk berfikir....
hatiku terasa hiba..
jiwaku terkena duka..

Sesekali aku berfikir...
aku ini hambaMU yang pendosa...
HambaMU yang tidak berguna..
HambaMU yang sangat hina...
Yang hanya tahu menumpang bumiMU, tapi alpa dengan dunia yang sementara!..

Namun..,
Tika itu juga aku merenung pada SifatMU Yang Rahman...Dan Rahiim...

Sedang aku melakukan dusta..
Engkau masih memeliharaku dengan sempurna..

Sedang aku melakukan dosa yang bertimbun banyaknya...
.Engkau masih sudi menemaniku di saat aku tidak berdaya...

Saat aku sedih dan kecewa...
Engkau sudi mendengar segala keluh kesahku di jiwa...

Argh...
Jenis manusia apakah aku ini yang tidak tahu Malu ..
dan tidak pernah Mahu menghargai sesuatu....!!

Sedangkan aku selalu membelakangiMU...
Aku selalu melupakanMU...
Aku selalu menjauhkan diriku dariMU...
Aku selalu halang hatiku dengan bermaksiat padaMU Ya Rabb...

Ampunilah aku Ya Rabb...
Maafkan aku wahai Tuhan...

Hatiku seringkali terkandas tika dalam perjalanan...
Jiwaku sering gersang tika aku dalam kealpaan....

Ya Allah...pimpinlah aku melalui landasan ini Ya Rabb... 
berikanlah aku rentak itu Ya Rabb...
Seseungguhnya hala tujuku masih kabur Ya Rabb...
Wahai Tuhan Pemberi hidayah....
Terangilah jalanku ini...
Suluhlah Hatiku ini...
Cahayakanlah Jiwa yang mati ini Ya Rabb...

Pertemukanlah aku dengan hamba-hambaMU yang soleh Ya Rabb... 
aku ingin mengenali makrifatMU melalui mereka ini Ya Rabb...
Perkenankanlah Ya Allah....
Perkenankanlah Ya Allah...
Perkenankanlah Ya Allah... 




#kosong rasanya jiwa...ibarat air yang tiada perasa.... tetapi mengapa? pasti ada yang tak kena... harus cari di mana solusinya...Ayuh kita cari bersama...

Kubang Kerian
12/2/13

Comments