Sunday, 21 August 2011


meh kite kenal macam mane caranya nak bace quran jika hurfnya dimulakan dengan hamzah wasol....


Asslamualaikum...salam ukhuwah semua....hari ni...ana nak berkongsi sedikit ilmu yang ana dapat drp sahabat blogger...yang ana rasa insyaALLAH sgt bermanfaat kepada kita semua....mungkin semua dah tau pasal ni...tapi takpelah utk kita ingatkan balik ape yang kita belajar dulu....sebab ana pun dah kurang ingat tentang teknik2 ni...bila org tanye je...kenape mesti bace macam tu...kenape x macam ni....ALLAHUAKBAR!! susah den nak kabo.....hehe..jom!!


Alhamdulillah, dalam bulan yang baik lagi mulia ni, mesti ramai yang bertadarus dan menambahkan amalan dengan membaca Al-quran. Jom kita imbas kembali asas hukum tajwid yang telah kita belajar lama dahulu dari zaman sekolah rendah agama sampai ke Universiti.

saya tidaklah arif dalam nahu arab terutama dalam cara bacaan al-quran,apa yang saya pelajari saya kongsikan
Hari ini, di slot imbas tajwid, saya nak membicarakan mengenai ‘Hamzah Wasol’. 


Pengertian:
Hamzah wasol secara ringkas adalah huruf hamzah yang wujud diawal kalimah sahaja,barisnya kekal ketika memulakan bacaan dan gugur ketika diwasolkan-dipertengahan ayat (wasol bererti sambung).

Berbeza dengan hamzah qata’(*), hamzah qata adalah hamzah yang kekal barisnya samada diawal, ditengah dan diakhir kalimah.
Pentingnya untuk mengetahui cara untuk membariskan kalimah yang dimulakan dengan hamzah wasol ni sebab kalau tersalah baris berubah maknanya.
Sesetengah orang hanya membuat kesimpulan mudah dengan membariskan ayat yang dimulakan dengan hamzah wasol mengikut huruf yang ketiga didalam kalimah tersebut. Ya, memang betul, ini merupakan salah satu cara untuk membariskan kalimah yang mengandungi hamzah wasol tetapi tidak diaplikasikan untuk semua kalimah yang bermula dengan hamzah wasol.
Justeru itu, mari kita selidiki satu persatu:


CARA MEMBARISKAN HAMZAH WASOL
·                     
1-Jika pada perkataan nama (hamzah wasol bertemu lam menjadi-( LA )-alif lam ma’rifah), perkataan ini dimulakan dengan membariskan hamzahnya dengan baris diatas. Seperti contoh berikut:

              cara sebutan: As-Shamsu--------- Alqamaru----------Alhamdu
·                     
2-Jika huruf ketiga bukan asli(mendatang/kata terbitan-untuk yang siapa belajar nahu arab,sila perbetulkan saya kalau silap) maka hamzahnya hendaklah dibaca dengan baris dibawah seperti contoh berikut, walau pun pada huruf ketiga tu berbaris atas;




                                 cara sebutan 1) izhab
                                                       2) ihdina
·                     3-Jika huruf ketiga berbaris dihadapan, lazimnya hamzah wasol akan dibariskan dengan baris hadapan seperti contoh dibawah:

cara sebutan: Uqtulu

harapan saya walapun ringkas, harap dapat difahami dan membantu dalam bacaan kita, saya yakin kita semua tahu, tapi tidak salah untuk kita mengulangkaji kan??sedangkan lagu hit masa kini pun boleh diulang dengar sekerapnya apatah lagi untuk kita mengulang kaji ilmu indah ini..
setakat ini dahulu..

p/s: ilmu ALLAH itu indah, ia tidaklah sewenangnya disebut sebarangan
copy = (cahayabintang53.blogspot)

No comments:

Post a Comment