Wednesday, 12 October 2011

"couple"





Kedengaran siulan burung yang berkicauian di petang hari....menghangatkan lagi suasana petang yang serba indah dan meriah di UNISZA ni.......angin sepoi2 bahasa bertiup turut membahagiakan mereka yang sedang bersukan di luar sana...... hmm.... Subhanallah...indah sungguh alam ciptaan tuhan yang Esa....

sambil termenung memikirkan adik2 nun jauh di halaman sana...... terliar mata sebentar memerhati gelagat2 manusia di dalam kampus ni......macam2 yang dipandang,, yang baik sedap mata memandang,,,,sesekali terpandang juga yang x baik....hanya ungkapan "astaghfirullahalazim" sahaja yang mampu ku ungkapkan.....

semakin hari...semakin banyak masa berlalu....semakin jauh usia bumi dan semakin dekat detik2 nya......SUBHANALLAH....

tengah saja2 berfikir....timbul di benak fikiranku tentang couple....hmm..... persoalan silih berganti tanpa jawapan......

bagaimana mereka boleh terjebak dengan couple....????

adakah mereka x tahu bhw couple sebelum nikah itu haram dalam islam????

adakah mereka tidak takut dengan azab tuhan nanti?????

Na'uzubillah!!!....semoga ia jauh dariku.....

perkataan "couple" aku kenali semasa di alam sekolah menengah....entahlah ia datang tanpa diundang...masuk tanpa disuruh......

tetapi alhamdulillah...ianya tidak sempat untukku berkenalan...malah...aku juga sering lari daripada  terjebak dalam perkara sebegini....dari kecil....aku diajar dengan ilmu agama yang cukup dari kedua orang tuaku......penat lelah mereka mendidikku takkan ku sia2 kan dengan melakukan perkara yang melanggar syariat dan boleh mengundang bahaya kepada mereka berdua.......

namun,,,di alam sekolah menengah...aku dilantik sebagai pimpinan pelajar.... pimpinan pelajar di sekolah menengah arab agak berbeza dengan sekolah menengah harian kerana disiplin yang mengikat kami ialah peraturan daripada islam itu sendiri.....

apabila dikatakan couple tu haram.....maka ia tetap haram....

setiap hari aku berjuang untuk membebaskan sahabt2ku daripada dosa akibat perbuatan "couple"....tapi...semakin ditegah...semakin menjadi2 pula halnya...... mungkin inilah yang dikatakan dunia akhir zaman......

ilmu baru buatku.....

ustazku ada berpesan.... "couple ni jangan sesekali kita masuk ke dalam perangkapnya...klw dah masuk susah nak cari ubatnya"........

HMM...baru aku faham kenapa klw org couple ni...bila dia clash je....datang pulak awek atau pakwe baru,,pendek kata x pernah seriklah......ish3......Nau'zubillah....

tapi ingatlah pesan tuhan..... wala taqrobuzzina... yakni janganlah sesekali kamu mendekati zina......

Eh2!!! kita x berzina pun....

yelah...berzina tu tidak...tapi ALLAH dah bagi warning awal2 lagi jangan dekat dgn zina...dengan kata lain cabang2 zinalah........

antara cabang2 zina termasuklah couple mengapel ni............

aku juga seperti insan2 lain....tidak terlepas drp terpaut dengan sang jejaka...lagi2 klw orangya nampak siqah.....hmm... tetapi setiap kali persaan tersebut dtg mendekati qalbuku..... akan ku pesan kepada diriku...."inni akhofullah.....ingatlah janji tuhan...bahawa perempuan yang baik akan mendapat lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya......jika kamu bercouple sekarang...bahagia itu hanyalah sementara malah harus diingat bahawa kesengsaraan akan menjemputmu di hari akhirat nanti....." Na'uzubillah.....

dengan qada' dan qadar ALLAH...aku dicampakkan di bumi UNISZA ni....suasananya Alhamdulillah ada lagi budaya ketimuranya....

kat sini aku dipertemukan dengan insan2 yang hebat...baik dari segi penampilan,,,kepimpinan dan dan tingkah laku...baik lelaki mahupun perempuan....

klw kat skolah dulu....urusanku sentiasa diasing antara muslimin dan muslimat.....tapi kat sini lain ceritanya......diriku yang fakir iman ini selalu diuji....ape tidaknya... urusan dengan kaum muslimin sentiasa ada..... malah mata mesti sentiasa dijaga.....kerana ALLAH ada berpesan "tundukkanlah pandanganmu",,,baik muslimin mahupun muslimat....kerana mata itu adalah aset penting dan dia adalah thorik ke arah penzinaan...NAU"ZUBILLAH...semoga kita semua memeliharanya dengan baik....

tetapi menjegah di alam kampus ni....couple2 ni...seakan2 tenggelam...tetapi bukan kerana mengikut ape yg disyariatkan... hmm...bahkan "cinta" ni dah sampai tahap tinggi sket.... iaitu pertunangan..... bukanlah nak kata pertunangan ni x elok...tapi ramai yang salah gunakan perkataan tunang ni.....

bagi sesetengah mereka,,,ia ibarat lesen untuk mereka pergi kehulu kehilir berdua-duaan tanpa ikatan yang sah......astaghfirulllahalazim.....itulah bahaya kejahilan....

tapi untuk mereka yang sedar akan bahayanya dan ambil langkah kanan (bertunang dan ikut syariat) alhamdulillah...tetapi harus dijaga ikhtilatnya agar x tersadung nanti.....hehe....

di kalangan sahabt2 sendiri pun ramai yang dah bertunang...alhamdulillah..... tapi tentang diriku...ooppss...rileks dulu..... diriku masih tidak layak....masih banyak yang perlu diselami....

memang apabila dilamar...amat susah sekali utk membuat keputusan..... takut ikhtilat x terjaga...tetapi ade jgk org takut nak tolak....takut2 x laku nanti.....hehe....

hmm...suatu ketika dulu pun hatiku pernah dirisik....tetapi ku tolak dulu dengan penuh cermat....alsanya aku tidak mahu pelajaranku terganggu.....dan yang paling kuat..hatiku tidak layak untuk hatinya....aku rasa ilmu yang dimilikinya jauh lebih tinggi daripadaku..... tapi janganlah dirisaukan akan hal itu...jika ada jodoh pasti dipertemukan lagi....insyaALLAH....

hmmm...sudah jauh melarat....dari awal duk bercerita bab couple...tiba2 plak masuk bab pertunangan.......

tapi harus diingat.....di manapun kita berada....bagaimana teruk sekalipun kitaran hidup kita... ingat couple sebelum nikah itu HARAM!! di sisi islam..... klw kita yang bergelar muslim ni pun susah nak kawal nafsu kita...bagaimana pula kita nak berdakwah kepada kaum yang kuffar supaya beriman kepada ALLAH???

dan ingatlah sahabat2 sekalian....

janganlah kita yang menjadi fitnah kepada agama islam itu sendiri.... marilah kita bentuk akidah dan akhlak kita seindah wali ALLAH iaitu Rabiatul adawiyah yang tidak bernah memikirkan soal nafsu semata2....dan misinya hanyalah untuk bercinta dengan penciptanya dan pencipta kita  insyaALLAH........jaga diri hiasi peribadi....

wassalam...

No comments:

Post a Comment